تقويم البرامج التدريبية لمعلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها: برامج العربية للجميع أنموذجا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية- المملكة العربية السعودية

المستخلص

الملخص
تقويم البرامج التدريبية لمعلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها
برامج العربية للجميع أنموذجا
هدفت هذه الدراسة إلى تقويم البرامج التدريبية المتعلقة بتدريب معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها، واختارت الباحثة برامج شركة العربية للجميع أنموذجا لهذه الدراسة، وجاء تقويم تلك البرامج التدريبية وفق رؤية علمية ممنهجة بالاستناد إلى معايير علمية محددة، واستخلاص النتائج والفرضيات المتوصل إليها، واستخدمت الباحثة في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي المعتمد على دراسة الظاهرة وتحليلها وتفسيرها، والتعبير عنها بطرق كمية وكيفية، واستعانت بأداة بحثية متمثّلة في استمارة تحليل لتقويم هذه البرامج التدريبية، وتبلورت مشكلة الدراسة في السؤال عن الدور الذي قامت به هذه البرامج التدريبية في الرفع من مستوى معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها، وما مدى تحقق أهداف هذه البرامج لدى المتدربين، وذلك بالاستناد إلى العديد من المراجع، منها الدليل الإجرائي للمدربة نحو تحسين جودة التدريب، المؤسسة العامة للتدريب المهني والتقني، الإدارة العامة لتقويم التدريب، المملكة العربية السعودية، صالح اليحيى وآخرون (2008م)،وواقع تقويم البرامج التدريبية بعمادة خدمة المجتمع والتعليم المستمر بجامعة حائل من وجهة نظر المتدربين. مجلة تكنولوجيا التعليم والتعلم الرقمي. كلية التربية جامعة حائل، سليمان ناصر الثويني (2021م)، دراسة تقويمية للبرامج التدريبية بمركز التدريب وخدمة المجتمع بجامعة الملك سعود من وجهة نظر المتدربين.
بحث منشور في مجلة عالم المعرفة. كلية التربية جامعة بنها. مصر.
وقدمت الدراسة مجموعة من المقترحات والتوصيات لتحقيق أهدافها، أهمها:
ضرورة تحديد معايير معتمدة لتقويم أعمال المؤسسات اللغوية، حيث لم تجد الباحثة -في حدّ علمها- هيئة عربية معتمدة وضعت معايير تقويمية لما يخصّ البرامج التي تقدمها هذه المؤسسات، وضرورة وضع معايير معتمدة لتقويم الأعمال الخاصة بالمؤسسات والمراكز العلمية والبرامج التدريبية، إضافة إلى ضرورة إنشاء مراكز معتمدة في الدولة مختصة في رسم السياسات اللغوية، ووضع أطر التخطيط اللغوي في البلاد ومتابعة كافة الجهات المعنية بالتنفيذ.
ويخلص البحث  إلى توفّر معايير جودة برامج التدريب في البرامج التدريبية التي يقدمها برنامج: العربية للجميع بنسبة كبيرة، حيث بلغت الدرجة الكلية للمقياس 2,64 للمتوسط الحسابي، وانحراف معياري بدرجة 0,13، وهذه النتيجة تشير إلى جودة البرامج التدريبية التي تقوم بها الشركة.
كما أن البرنامج يحقق معايير الجودة بدرجة مرتفعة وفقا لعينة البحث، وتشير نتائج البحث إلى أن برامج "العربية للجميع" تحقق معايير تدريبية جيدة وفقا للمقياس المستخدم في هذه الدراسة.
الكلمات المفتاحية: جهود، المؤسسات، اللغوية، السعودية، تقويمية.
 
 
Evaluation of Training Programs for Arabic Language Teachers of Non-Native Speakers: “Arabic for All Programs” as a Model
Abstract
This study aims to evaluate training programs designed for Arabic language teachers of non-native speakers, selecting the “Arabic for All” programs as a case study. The evaluation follows a systematic scientific approach based on specific academic criteria, deriving findings and hypotheses accordingly. The researcher employs the descriptive-analytic method, which involves studying, analyzing, and interpreting the phenomenon using both quantitative and qualitative approaches. A research tool in the form of an analysis form is utilized to assess these training programs.
The study’s central question examines the role of these training programs in enhancing the proficiency of Arabic language teachers for non-native speakers and the extent to which the program’s objectives are achieved among trainees. The evaluation is grounded in several references, including the Procedural Guide for Trainers on Improving Training Quality (General Organization for Vocational and Technical Training, General Administration for Training Evaluation, Saudi Arabia), as well as works by Saleh Al-Yahya et al. (2008) on evaluating training programs at the Deanship of Community Service and Continuing Education at the University of Hail from trainees' perspectives. Other references include Sulaiman Nasser Al-Thuwaini (2021), which presents an evaluative study of training programs at the Training and Community Service Center at King Saud University, published in The Journal of Educational Technology and Digital Learning (College of Education, University of Hail), and an additional study published in The Journal of Knowledge World (College of Education, Benha University, Egypt).
The study proposes several recommendations to achieve its objectives, the most notable of which is the necessity of establishing standardized evaluation criteria for linguistic institutions. The researcher found no accredited Arab body that has set specific evaluation standards for programs provided by such institutions. In addition, there must be an urgent need for standardized criteria to assess the work of scientific institutions, research centers, and training programs. Furthermore, the study emphasizes the importance of creating accredited national centers dedicated to language policy-making, outlining linguistic planning frameworks, and overseeing relevant implementation authorities.
The findings indicate that the “Arabic for All” training programs meet quality standards to a significant degree, with an overall scale mean of 2.64 and a standard deviation of 0.13, reflecting the high quality of the training programs provided by the company. The program also achieves high-quality training standards, according to the research sample, demonstrating that “Arabic for All” offers effective training programs based on the evaluation criteria adopted in this study.
Keywords: Efforts, Institutions, Linguistic, Saudi Arabia, Evaluation

الكلمات الرئيسية