شعرية الانكسار في شعر محمد عبد الباري دراسة نقدية في ديوان (لم يعد أزرقا).

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ البلاغة والنقد المساعد بقسم اللغة العربية كلية الفنون والعلوم الإنسانية جامعة جازان

المستخلص

الملخص
شعرية الانكسار في شعر محمد عبد الباري
دراسة نقدية في ديوان (لم يعد أزرقا)
تتناول الدراسة موضوع شعرية الانكسار في النص الشعري، مطبقًا على ديوان (لم يعد أزرقا) للشاعر محمد عبد الباري، والانكسار حالة إنسانية يمر بها الإنسان تشمل معاني الخيبة والهزيمة النفسية والفقدان العاطفي والإحساس بالعجز وغيرها من المعاني، وهي نوع من شعرية التواصل بشكل عام.
ويدرس البحث ديوان (لم يعد أزرقا) دراسة نقدية تقوم على استدعاء أقوال الباحثين حول مفاهيم الشعرية، ومركزًا على المعنى اللغوي والاصطلاحي للانكسار مع توضيح أبعاده من خلال دراسة ثلاثة مباحث: العتبات، والألفاظ، والصور الأدبي.
وجاء تقسيم البحث على النحو التالي: مقدمة وثلاثة مباحث وخاتمة، تناولت في المقدمة فكرة الدراسة ومنهجها والدراسات السابقة، والخطة العلمية، ثم تناولت في التمهيد التعريف بمصطلح الشعرية، والحديث عن صور الانكسار النفسية، ثم المبحث الأول: شعرية العتبات، والمبحث الثاني: شعرية الألفاظ، والمبحث الثالث: شعرية الصور الأدبية، ثم الخاتمة وفيها أهم النتائج العلمية.
ويخلص البحث إلى عدة نتائج منها:
تجلت القصدية التعبيرية عند الشاعر عبر تلك القراءة التفاعلية التي تلج إلى عوالم النص وتستبطن دلالاته المهيمنة، وكيفية ترابطها في كل جزئية من جزئيات الديوان، بدءًا بالغلاف والإهداء ومرورًا بالعتبات والقصائد، باعتبار أن الديوان قصيدة واحدة، وفكرة فردية مهيمنة.
كماتحققت دلالة الانكسار في الديوان من خلال توظيف العنوان فنيًّا، ومن خلال توظيف الصياغة الفنية للعناوين الداخلية؛ وألفاظها وتراكيبها، وغيرها من العتبات التي حملت معها معنى الخيبة والوحشة والتمزق النفسي والوجداني.
استعمل الشاعر مجموعة من الألفاظ والمفردات الدالة على دوائر دلالية معبرة عن نزاعات نفسية وصراعات عقلية وآلام وجدانية وآمال استشرافية، فكان المعجم الشعري من الوسائل التعبيرية عن شعرية الانكسار في ديوان لم يعد أزرقا، كماجاءت الصورة الفنية في الديوان بوصفها وسيلة من وسائل التعبير التي انتقاها الشاعر بعناية؛ لتعبر عن خواطره ومشاعره وعواطفه، على نحو يحرك الفكر والخواطر والمشاعر في المتلقي، ولم تنحصر الانكسارات في هذا الديوان على ذات الشاعر، بل وصلت -من خلال شعرية تعبيره-إلى كل ما يحيط به من مظاهر الطبيعة باختلاف حالاتها زمانًا ومكانًا، مما أدى إلى نظرة تشاؤمية سوداوية جعلت من سمة الانكسار لونًا تصطبغ به مفردات الطبيعة المحيطة بالذات الشاعرة.
الكلمات المفتاحية: محمد عبد الباري، الشعرية، الانكسار، ديوان، ازرقا، نقدية
 
The Poetics of Fracture in the Poetry of Mohammed Abdel Bari:
A Critical Study of the Collection, Lam Ya‘ud Azraqan “It Is No Longer Blue!”
Abstract:
This study explores the concept of the poetics of fracture in poetic texts, applying its analysis to It Is No Longer Blue, a poetry collection by Mohammed Abdel Bari. Fracture is a human condition encompassing meanings of disappointment, psychological defeat, emotional loss, and a sense of helplessness, among other themes. It represents a form of poetic communication in a broader sense.
The study examines It Is No Longer Blue through a critical lens, drawing upon scholarly discussions on poetics while focusing on the linguistic and terminological meaning of fracture. It clarifies its dimensions by studying three key aspects: thresholds (paratextual elements), diction, and literary imagery.
The study is divided into an introduction, three main sections, and a conclusion. The introduction presents the research topic, approach adopted, previous studies, and the academic framework. The preliminary section defines the concept of poetics and discusses psychological manifestations of fracture. The first section explores the poetics of thresholds, the second examines the poetics of diction, and the third analyzes the poetics of literary imagery. The conclusion summarizes the major findings.
Among the study’s key findings is the expressive intentionality embedded in Abdel Bari’s poetry, revealed through an interactive reading that delves into the text’s dominant meanings and their interconnections across different components of the collection—beginning with the cover and dedication, moving through its structural thresholds and individual poems, considering the entire collection as a unified poetic composition centered around a singular overarching idea. Moreover, the sense of fracture is effectively conveyed through the artistic use of the title, the stylistic formulation of internal titles, and the lexical choices and syntactic structures of threshold elements. These elements encapsulate themes of disappointment, isolation, and psychological fragmentation.
Abdel Bari employs a carefully selected lexicon that encapsulates psychological struggles, intellectual conflicts, emotional pain, and aspirational longing. His poetic diction serves as a fundamental expressive tool for rendering the poetics of fracture in It Is No Longer Blue. Additionally, the literary imagery in the collection functions as a meticulously crafted vehicle for articulating the poet’s thoughts, emotions, and sentiments, eliciting intellectual and emotional responses from the reader.
The study finds that fracture in this collection is not confined to the poet’s personal experience but extends—through the poetics of expression—to encompass natural elements in different temporal and spatial states. This results in a melancholic, pessimistic vision where the theme of fracture permeates the imagery of nature surrounding the poetic self.
Keywords: Mohammed Abdel Bari, Poetics, Fracture, Poetry Collection, Blue, Critical Study

الكلمات الرئيسية