ملخَّص البحث اقْتِضَاءُ اجْتِماعِ "سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى" وَافْتِرَاقِهِمَا فِي النَّظْمِ الْحَكِيمِ دِرَاسَةٌ بَلاغِيَّةٌ
هذا بحثٌ في واحدٍ من الأساليب العربية الفصيحة البليغة التي تكررت كثيرًا في آيات الذكر الحكيم، ووضح فيها الإعجاز البلاغيّ بصورة تبهر السامعين والقارئين، في سياقها السابق واللاحق، بعنوان: (اقتضاء اجتماع "سبحانه وتعالى" وافتراقهما في النظم الحكيم دراسةٌ بلاغية).
وسبب اختيار موضوع هذا البحث هو التأمُّل والتمعُّن في سياقات الذكر الحكيم عند استعمال أسلوب "سبحانه وتعالى"، فأحيانًا تأتي الكلمتان متلازمتين متضامَّتين، وأحيانًا تأتي كلمة "سبحانه" مفردةً هكذا، وتأتي كلمة "تعالى" وحدها أيضًا.
ولا شكَّ أنَّ هناك سرًّا بيانيًّا وإعجازًا بلاغيًّا في طريقة استعمال الذكر الحكيم لهذا الأسلوب، فرضيه السياق الذي وقعت فيه هاتان الكلمتان، فشغفت بالكشف عن هذه الأسرار البلاغيَّة، فكان هذا الموضوع لأوضِّح أسرار اجتماع الكلمتين وافتراق كلِّ واحدةٍ منهما.
وتدور مشكلة هذا البحث وأهميته حول سرِّ اجتماع "سبحانه وتعالى" وسر افتراقهما، والأسباب الداعية إلى طريقة استعمال هذا الأسلوب، لا سيما وأنَّ هذا الأسلوب كان لا يَرِدُ إلا عند أخطر قضايا العقيدة الإسلامية، من مثل دعوى وجود إله مع الله تعالى، ودعوى أن يكون له ولدٌ، ودعوى نسبة البنات إليه سبحانه وتعالى، ودعوى خلق الملائكة إناثًا، وأنَّهم بنات الله، وغير ذلك مما سيتضح في أوانه وزمانه، تعالى الله عن اتخاذ الشريك والولد علوًّا كبيرًا.
وبعد الدراسة اتضح أنَّ القرآن الكريم قد بيّن لنا كيف أنَّ استخدام "سبحانه" و"تعالى" على وجه الخصوص يمثل تنزيهًا لله عن كل نقص وتأكيدًا لعلو مكانته، مما يسهم في بناء الإيمان الكامل والتوحيد العقائدي لدى المسلم، وبالمقارنة مع ألفاظ أخرى مثل "الكبير" و"المتعالي" نجد أن القرآن يحرص على توظيف الألفاظ المناسبة لتسليط الضوء على جوانب متعددة من صفات الله تعالى، بما يتناسب مع السياق البلاغي والهدف العقائدي والتربوي الذي يُراد تحقيقه.
واقتضت طبيعةُ هذا البحث أن يكونَ في مقدمةٍ، وثلاثة مباحث، وخاتمةٍ. الكلمات المفتاحية: اقتضاء، اجتماع، سبحانه وتعالى، افتراق، النظم الحكيم، بلاغية.
The Necessity of the Convergence and Separation of Subhanahu Wa Ta‘ala (Glory be to Him, the Most High) in the Wise Structure of the Quran: A Rhetorical Study Abstract:
This study examines one of the eloquent and sophisticated linguistic structures frequently recurring in the Quranic text, where the miraculous rhetorical style manifests in a captivating manner for both listeners and readers. The study, titled “The Necessity of the Convergence and Separation of Subhanahu Wa Ta‘ala in the Wise Structure of the Quran: A Rhetorical Study,” explores the linguistic and rhetorical wisdom underlying this Quranic usage.
The motivation behind this study lies in the close examination of Quranic contexts in which the phrase Subhanahu Wa Ta‘ala appears. Sometimes, the two words are conjoined, while at other times, Subhanahu or Ta‘ala appears independently. This stylistic variance raises profound rhetorical questions, inspiring an exploration into the linguistic secrets behind their conjunction and separation.
The core problem and significance of this study revolve around understanding the rationale behind combining Subhanahu and Ta‘ala versus using them separately, particularly since this structure appears in discussions on critical Islamic theological issues. These include claims of associating partners with God, attributing offspring to Him, designating daughters to Allâh, and portraying angels as female beings. The study analyzes these instances, illustrating how the Quran categorically refutes such assertions, affirming Allâh’s absolute transcendence above all imperfection.
Findings demonstrate that the Quranic usage of Subhanahu and Ta‘ala functions as a linguistic tool for affirming Allâh’s absolute transcendence and reinforcing Islamic monotheism. A comparative analysis between Subhanahu Wa Ta‘ala and other attributes such as Al-Kabeer (The Great) and Al-Muta‘ali (The Supreme) reveals the Quran’s precise selection of terms to highlight diverse aspects of divine attributes in a way that aligns with rhetorical effectiveness and theological intent. Keywords: Necessity, Convergence, Subhanahu Wa Ta‘ala, Separation, Wise Structure, Rhetoric.