وصــــــــف البحتري في ظلال مديحه دراسة تحليلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الفنون والعلوم الإنسانية – جامعة جازان

المستخلص

ملخص البحث
وصف البحتري في ظلال مديحه: دراسة تحليلية
شغل الوصف فى شعر البحتري مكانًا بارزًا فهو من أدق ميزاته الفنية، فقد برع فى تصوير المظاهر الطبيعية، واستطاع أن ينقل صورًا رائقة عما يريد وصفه، ومما يسترعي الانتباه أن اشتملت قصائد مدح البحتري لوحات وصفية نقل فيها صورة الحياة حول الممدوح، ومشهد الحضارة وزخرفها فى عهده، فكانت سجلًا وصفيًا دقيقًا لمعالم الترف الذى عايشه البحترى وانبهر به.
وكثيرًا ما كان البحترى يربط بين الوصف والمدح، فمزج مدائحه بأوصاف القصور، والحدائق، والبرك، وغيرها من الأوصاف التى تناولها فى مدائحه ، وربما كان هذا من أثر حبه الشديد للطبيعة وعشقه جمالها، وفرحه بالتغني بها، ويأتي هذا البحث لإبراز هذه الظاهرة في شعر البحتري، وتحليلها والاجتهاد في تقويمها.
وقد جاءت أوصاف البحترى فى سياق مدحه فى معظمها- تتسم بالجدة والواقعية، فقد استقى موضوعاتها مما عاينه وعايشه فى ظلال الخليفة "جعفر المتوكل" وما تأثر به من زخارف الحياة ومباهجها فى عهده، فوصف القصور، والبركة، وغيرها مما لم يكثر وصفه فى الشعر العربى من قبل.
ولكن هل كان البحترى يهرب من واقعه الذى كان يتحايل فيه إلى واقع جمالى عبر هذه الأوصاف هروبًا يغنى فيه للحرية، والإبداع، والجمال؟
هل يمكن أن تكون أوصافه هى أحلامه فى خلق واقع جميل يحتفل فيه الإنسان بالطبيعة ويرتمى فى أحضانها بعيدًا عن صراع المادة، وطغيان الساسة؟
ربما كان البحترى يهرب إلى تلك الأوصاف؛ ليوازى بذلك ما يظن من هرب المتوكل إلى بناء القصور، واستحداث الغرائب؛ ليفرغ طاقاته المكبوتة فى إعادة مجد الدولة العباسية سياسيًا، والتخلص من طغيان الترك، فاستبدل بناء القصور بهذا البناء السياسى المقهور، ووجه عنايته للبناء؛ ليخلد ذكره عبره أو ليتسلى به عن واقعة المرير.
وربما نقل التضخيم فى المشهد الحضارى الذى كان البحترى يعمد إليه- زيف الواقع المبالغ فيه، فإذا كانت القصور بزخارفها تضم أحيانًا من لا يستحق وليس أهلًا لها، فإن التضخيم فى المشهد الوصفى عنده يعبر عن السطحية، والزيف الذى كان يمر به الزمن آنذاك، وعن لباب أجوف يضمه زخرف ممتوت.
الكلمات المفتاحية: البحتري، الوصف، المديح، ظلال،  البنايات، المدن.
 
 
Al-Buturi’s Descriptive Imagery in His Panegyrics: An Analytical Study
Abstract
Descriptive imagery occupies a prominent place in Al-Buḥturi’s poetry, standing as one of his most distinctive artistic features. His mastery in portraying natural landscapes enabled him to convey vivid and elegant visual representations of his subjects. Notably, Al-Buḥturi’s panegyrics incorporated rich descriptive passages that illustrated the world surrounding his patrons—the civilization, the embellishments, and the opulence of his era—functioning as detailed records of the luxury he witnessed and admired.
Al-Buḥturi often intertwined praise with elaborate descriptions, infusing his eulogies with images of palaces, gardens, pools, and other opulent elements, perhaps reflecting his deep love for nature, his admiration for beauty, and his joy in celebrating it poetically. The present study aims to highlight this phenomenon in Al-Buḥturi’s poetry, analyze its significance, and critically assess its artistic implications.
The descriptions in his praise poetry predominantly exhibit originality and realism, drawn from his direct experiences under the rule of Caliph Ja’far al-Mutawakkil and shaped by the luxurious ornamentation and splendor of his time. His verses captured architectural marvels, decorative pools, and other scenes seldom depicted in classical Arabic poetry.
However, was Al-Buḥturi escaping the constraints of his reality through these idealized depictions—singing of liberty, creativity, and beauty? Could his descriptive passages represent his dreams of crafting an idyllic world where humans rejoice in nature’s embrace, detached from material struggles and political oppression?
Perhaps Al-Buḥturi’s vivid imagery served as a parallel to Al-Mutawakkil’s own retreat into palace-building and extravagant innovations, channeling his suppressed ambitions into architectural grandeur rather than political maneuvering. In doing so, Al-Mutawakkil sought to solidify his legacy, to immortalize his memory and distract himself from the harsh realities of governance.
Moreover, the hyperbolic grandeur evident in Al-Buḥturi’s poetic descriptions might reflect an exaggerated historical reality. While palatial embellishments sometimes housed undeserving occupants, the amplified imagery in his poetry may reveal the superficiality and ostentation of that era—an empty facade concealing an underlying void.
Keywords: Al-Buḥturi, Description, Panegyric, Imagery, Architecture, Cities
 

الكلمات الرئيسية