نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
قسم العقيدة والفلسفة كلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق- جامعة الأزهر
المستخلص
العمل الأخلاقي بين المثالية والواقعية
في ضوء الإسلام دراسة نقدية
يُعنى هذا البحث ببيان قيمة الأخلاق وأهميتها في المجتمعات الإنسانية، حتى إن كل المذاهب الفلسفية قديماً وحديثاً، اعتنت بالأخلاق، وبحثت في مصادرها وأسباب الالتزام بها وموجبات الإلزام، وليست الفلسفات وحدها، بل كل الأديان السماوية والوضعية اعتنت أيما عناية بالأخلاق.
ومن هذه العناية العامة بالأخلاق ظهرت الآراء والأقوال المتعارضة في كثير من المفاهيم المتعلقة بالأخلاق والقيم الإنسانية، وكان هذا التعارض سبباً من أسباب مداومة البحث في الأخلاق وما يتعلق بها.
ولما كانت الفلسفات كلها تنتهي إلى قسمين كبيرين، هما: المثالية والواقعية، وكان الدين الصحيح الثابت على مبادئ معينة في الأخلاق هو دين الإسلام، كان اختياري لمقارنة الأخلاق في المثالية والواقعية بها في الإسلام؛ ليتبين القارئ أي الاتجاهين أحق بالاتباع: الفلسفة أم الإسلام؟ وأي الأخلاق أسمى؟ وأيها أحق بالعمل؟
وكان البحث في مقدمة وفصلين وخاتمة، ذكرت فيها أهم النتائج والتوصيات، وكان من أهمها: أن الفلسفات نتاج بشري، ممتد بامتداد الأجيال، تتعاقب الأجيال وتتعاقب معها الفهوم على السابقين، وتأتي الفلسفات بما يفرضه الواقع من عوامل، فأزمنة الحروب تختلف فلسفاتها عن أزمنة السلم، وعموم العلم في مجتمع يؤثر في فلسفته بخلاف مجتمع يعمه الجهل والظلام، وخير مثال على ذلك: المقارنة بين فلسفات العصور الوسطى في أوربا وفلسفات عصر النهضة –كما يسمونه-.
الفلسفات لا تأتي بحلول جذرية لمشكلة من المشكلات، ذلك؛ لأنها نتاج عقول بشرية، والعقل البشري قاصر زماناً ومكاناً، بل إنه لا يبحث عن حل للمشكلة إلا بعد وقوعها وظهور كثير من آثارها.
الفلسفات متعارضة متناقضة، يهدم بعضها بناء بعض، لا يستطيع إنسان مهما أوتي من العلم والحذق الفلسفي أن يجمع بين الفلسفات جميعاً في إطار واحد، أو في نسق متجانس، وهذا الأمر وإن كان عيباً في البناء الفلسفي، ولكن ميزة لانطلاق العقل البشري الباحث عن الحقيقة.
ربما تلتقي الفلسفة مع الدين في طلب الفضيلة، وعموم الحق والخير، ونشر الجمال في كل قول وعمل، ولكنها تختلف مع الدين في المصدر والغاية؛ فمصدر الفلسفة وغايتها أرضية، تبدأ على الأرض من العقل البشري، وتنتهي بغاية أرضية وهي السعادة الاجتماعية أو الفردية في المجتمع الإنساني، أما الدين فمصدره رباني، وغايته السعادة الأبدية في جنة الرضوان بعد الموت.
الكلمات الافتتاحية: العمل، الأخلاقي، المثالية، الواقعية، الإسلام، الفلسفة، دراسة، النقد.
Ethical Action Between Idealism and Realism: A Critical Study in Light of Islam
Abstract
The present study explores the significance of ethics and their role in human societies. Since ancient times, philosophical schools—both classical and modern—have devoted considerable attention to ethics, examining their sources, motivations, and obligations. Not only philosophies, but all divine and non-divine religions have extensively engaged with ethical principles.
Given this universal preoccupation with morality, divergent perspectives have emerged regarding ethical concepts and human values. These contradictions have fueled ongoing discourse on morality and its foundations.
Philosophical frameworks generally align with two primary approaches: idealism and realism. Islam, as a divinely established system, presents a distinct ethical model based on fixed moral principles. Thus, this study contrasts idealism and realism within philosophical traditions against Islamic morality, enabling the reader to assess which ethical approach is most worthy of adherence—philosophical ethics or Islamic principles? Which moral system is superior, and which is most practical?
The study is divided into an introduction, two main chapters, and a conclusion, recapitulating key findings and recommendations. Among the most important conclusions:
Philosophical theories are human constructs, continuously evolving across generations. Ethical frameworks shift in response to historical conditions—wartime ethics differ from peacetime philosophies, and scientific advancement shapes moral perspectives differently than ignorance and societal stagnation. A striking example is the contrast between medieval European philosophies and those of the Renaissance.
Philosophy does not offer absolute solutions to ethical dilemmas since it is a product of limited human intellect. Moreover, philosophical inquiry often reacts to problems only after they have manifested, rather than proactively addressing them.
Philosophies are inherently contradictory, with one system often dismantling the arguments of another. No single scholar, regardless of expertise, can fully reconcile all philosophies into a cohesive framework. While this fragmentation may be a philosophical weakness, it also reflects the freedom of human intellect in its relentless pursuit of truth.
While philosophy and religion converge in promoting virtue, truth, goodness, and beauty, they fundamentally differ in source and purpose. Philosophy emerges from human intellect, aiming for social and personal well-being in this world. Religion, however, originates from divine revelation, seeking eternal salvation in the afterlife.
Keywords: Ethics, Idealism, Realism, Islam, Philosophy, Morality
الكلمات الرئيسية