اختلاف الأصوليين في انعقاد الإجماع بقول أكثر المجتهدين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الشريعة والقانون بالقاهرة

المستخلص

ملخص البحث
يأتي هذا البحث بغرض التعرف على خلاف الأصوليين في انعقاد الإجماع بقول أكثر المجتهدين وآثاره الفقهية، وقد اتبع الباحث في كتابة هذا البحث المنهج العلمي، والذي يتلخص في استقراء  المصادر والمراجع التي تناولت مسألة البحث، وجمع الأقوال الأصولية فيها مع نسبتها إلى أصحابها، كما خرج الآيات والأحاديث النبوية الواردة في البحث، وقد خلص البحث إلى مجموعة من النتائج منها: أن اتفاق جميع المجتهدين على حكم مسألة ما ليس شرطا متفقا عليه بين العلماء لانعقاد الإجماع، وقد اختلف الأصوليون على أقوال فيما إذا اتفق أكثر المجتهدين على حكم مسألة وخالفهم الأقل هل ينعقد اتفاقهم إجماعا ويكون حجة أم لا؟ والراجح ما ذهب إليه الجمهور، وهو أنه لا يكون إجماعا ولا حجة، ويمكن تعريف الإجماع -بناء على قول القائلين إن اتفاق الأكثر مع مخالفة الأقل إجماع وحجة- بأنه: اتفاق أكثر المجتهدين من أمة محمد e في عصر من العصور على حكم شرعي وترتبت آثارا فقهية على خلاف الأصوليين في هذه المسألة.
Abstract:
This research indicates the purpose of identifying the disagreement
of the fundamentalists in the establishment of consensus with the saying of the most mujtahids and its jurisprudential effects. In writing this research, the researcher followed the scientific methodWhich is summarized in extrapolating the sources and references that dealt with the issue of the research, and collecting the fundamentalist sayings in them with their attribution to their owners, as the verses and hadiths of the Prophet contained in the research came out, The research concluded a set of results, including: The agreement of all the mujtahids on the ruling of an issue is not a condition agreed upon by the scholars for the formation of consensus, and the fundamentalists differed on sayings as to whether the majority of the mujtahids agreed on the ruling of an issue and the least disagreed with them. Their agreement takes place unanimously and is an argument or not? And the most correct is what the majority went to, which is that it is neither a consensus nor an argument, and the consensus can be defined - based on the saying of those who say that the agreement of the majority with the disagreement of the least is a consensus and an argument - as: the agreement of the majority of the mujtahids from the nation of Muhammad, may God’s prayers and peace be upon him in an era of ages, on a legal ruling and resulted in jurisprudential effects Unlike the fundamentalists in this matter.

الكلمات الرئيسية