البحث البلاغي عند الطاهر بن عاشور... دراسة وتأصيل " من الآية 106 إلى الآية 123 من سورة البقرة " الجزء الثاني

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية البنات الأزهرية بالعاشر من رمضان، جامعة الأزهر، مدينة العاشر من رمضان , مصر.

المستخلص

تعدُّ محاولة التأصيل لمسائل البلاغة في تفسير التحرير والتنوير بالغة الأهمية إذا أُريد منها تضافر جهود المفسرين، والاستفادة من منجزاتهم العلمية وخبراتهم المعرفية، ورصد أوجه التأثير التي أحدثها السابق منهم في اللَّاحق، وقد أدرک الشيخ ابن عاشور - في تفسيره - هذا الملمح، رافضاً الاقتصار على الحديث المُعاد، حتى وإن تستَّر بالعرض الجذَّاب والأسلوب الشيق، فعمد إلى ما شيَّده المفسرون فعکف عليه فهما وإدراکا... فهذَّبه ونقَّحه وزاده، دون أن يقلل من قيمته أو ينکر فضله، والمباحث البلاغية في تفسير ابن عاشور شأنها شأن غيرها من العلوم الإنسانية في تفسيره، لا يمکن أن تکون نتاج طفرة تصوَّرتها عقليةُ ابن عاشور، ولا يمکن کذلک أن تنضج وتکتمل من تلقاء نفسها، وإنِّما نمت هذه المسائل وشغلت حيزا کبيرا في تفسيره من خلال جهوده وقراءته المتعمقة وعکوفه على ما سطَّره البلاغيون والمفسرون، ولمَّا کانت أنواع التأصيل متعددة لم يکن سمة بد من الاعتماد في هذه الدراسة على أکثر من منهج، فجمعت الدراسة بين المنهج التاريخي: الذي يهدف إلى تعقب المسألة البلاغية عبر عصورها المختلفة، والمنهج المقارن: الذي يتناول الصورة البلاغية من منظور وجهات نظر العلماء المختلفة، وحجم العطاء الذي أسهم به الشيخ ابن عاشور، والمنهج اللغوي: الذي يهدف إلى ردِّ المادة إلى أصلها، وخاصة في مسائل المجاز.
الکلمات المفتاحية: البحث البلاغي، دارسة، تأصيل، تفسير، التحريروالتنوير، ابن عاشور.

“The Rhetoric Research in Al Taher Ben Ashour… a Study and a Rooting ‛From the Verse 92 to 105 from Al Baqara Surah the First Partʼ ”

Saleh Ahmed Abd Al Wahab
Department of Rhetoric and Criticism – Faculty of Girls 10th of Ramadan, Al Azhar University
Email: Saleh. AbdElwahab@azhar. edu. eg
Abstract:
Rooting the Rhetoric Issues of Explaining Editing and Enlightment is a Matter of Interest from which I Need to Concert the Efforts of Interpreters and to Benefit from Their Scientific Achievements and Knowledgeable Experiences and to Trace Aspects of Influence that Were Made by the Prior generations to the Latter. Al Sheikh IbnAshour realized – in His Explanation- This Feature Refusing Being Confined to Speaking about the Repeated Even if It Was Glossed Over by Attractive Display and Interesting Style, So He Resorted to what Interpreters Built Both in Understanding and Recognizing and He Refined it and Added to it As Well, Without Decreasing its Value or Denying its Bounty. The Rhetorical Topics of Explaining IbnAshour Like Other Humanities in Explanation, Which Can Not Be a Product of Mutation Depicted by IbnAshour's Mentality Nor Can Ripen or Be Completed on its Own, But it Grew up and Occupied a Great Space of His Explanation through His Efforts and Deep Reading of What Interpreters and Rhetoric Scholars Wrote. When the kinds of Rooting Are Various, It Was Necessary to Depend on More Than an Approach for This Study. The Study Gathered Between the Historical Approach: Which Aims at Tracing the Rhetoric Topic Throughout Its Different Ages, and the Comparative Approach: Which Tackles the Rhetoric Image from Different Scientists' Points of View, and the Amount of Effort that IbnAshour Contributed. And the Linguistic Approach: Which Aims at Taking the Word to Its Origin and Especially in the Matter of the Metaphor.
Keywords: The Rhetoric Research , A Study , Rooting, Explanation , Editing, IbnAshour.

الكلمات الرئيسية