حقوق الإنسان بين المنظور العربي والإسلامي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

العلوم السياسية كلية الدراسات الاسيوية العليا جامعة الزقازيق

المستخلص

ملخص البحث
إن تقسيمات حقوق الإنسان، وأنواعها كثيرة، وتتزايد بتطور ظروف الحياة الإنسانية، ويمكن تقسيمها إلى أنوع مختلفة من زوايا متعددة؛ حيث تضم عدة مجموعات تشترك كل مجموعة في خصائص معينة، مما جعل كل مجموعة متميزة عن غيرها، وتنقسم حقوق الإنسان مثل الحقوق الجسمانية: الحقوق الجسمانية هي تلك التي تتصل بجسم الإنسان؛ من حيث التصرف فيه وأمنه وكرامته وخصوصيته، وسوف نستعرض هذه الحقوق من خلال: حق الإنسان في سلامة بدنه: إن الحق في سلامة الجسد هو حق أصلي من حقوق الإنسان، والملازم لشخصية الفرد الإنسان، وهو من الحقوق غير المالية؛ فلا يجوز التصرف فيه، سواء بالبيع أو الهبة أو المقايضة أو نحو ذلك، ومِنْ ثمَّ فإنه لا يُورث؛ فلا يُعتبر من تركة الإنسان بموته، كما أن لجسد الإنسان حرمته حتى بعد وفاته؛ فلا يجوز أن يوصي بحرقه مثلًا، إذا استثنينا بعض العقائد في دول آسيا. حق الأمن: ينصرف معنى الحق في الأمن إلى حق الفرد في العيش في أمان واطمئنان من دون خوف أو رهبة، ومن دون خشية من القبض أو الاعتقال أو الحبس أو السجن التعسفي، وربما كان هذا الحق أكثر الحقوق التصاقًا بالحق في الحياة؛ إذ لا معنى للحياة دون أمان ينعم به الإنسان ودون اطمئنان من الاعتداء التعسفي أو التهديد به حق الكرامة الإنسانية: يسميه الفقهاء احترام السلامة الذهنية للإنسان، كما يسميه البعض الآخر مبدأ احترام الكيان الإنساني منذ بداية الحياة، وأخيرًا هناك من يسميه حق الوجود الإنساني، ويعني هذا الحق حق الإنسان في احترام كرامته الإنسانية، فلا يُعذب أو يُعامل معاملة قاسية أو وحشية أثناء وقوفه موقف التحقيق أمام السلطة، سواء كانت إدارية أو قضائية، كما لا يجوز تهديد المتهم أو ممارسة أي إكراه عليه لانتزاع اعترافات منه، من غير إرادته الحرة. يلاحظ أن العلم الحديث يكشف مواد ممكن أن تعطي للإنسان فتضعف إرادته إلى حد فقد السيطرة على نفسه «مصل الحقيقة»، فهذه الوسائل أو غيرها مخالفة لاحترام كرامة وآدمية الإنسان كحق دستوري
Abstract:
The divisions of human rights, and their types are many, and they increase with the development of the conditions of human life, and they can be divided into different types from various angles; Where it includes several groups, each group shares certain characteristics, which makes each group distinct from the others, and human rights are divided like physical rights: physical rights are those that relate to the human body; In terms of disposition, security, dignity and privacy, we will review these rights through: The human right to the integrity of his body: The right to body integrity is an original human right, inherent to the personality of the individual human, and it is a non-financial right; It is not permissible to dispose of it, whether by sale, gift, barter or the like, and therefore it is not bequeathed; It is not considered part of a person’s legacy by his death, just as the human body has its inviolability even after his death. It is not permissible to recommend burning it, for example, if we exclude some beliefs in the countries of Asia.
The right to security: the meaning of the right to security refers to the individual’s right to live in safety and security without fear or dread, and without fear of arrest, arrest, imprisonment or arbitrary imprisonment. This right is perhaps the most closely related right to the right to life. Because life has no meaning without the security that a person enjoys and without the reassurance of arbitrary aggression or the threat of it
- The right of human dignity: jurists call it respect for the mental integrity of the human being, as others call it the principle of respect for the human entity since the beginning of life, and finally there are those who call it the right of human existence, and this right means the right of the human being to respect his human dignity, not to be tortured or treated cruel or brutal While standing in the investigation position before the authority, whether administrative or judicial, it is not permissible to threaten the accused or exercise any coercion against him to extract confessions from him, without his free will.It is noted that modern science reveals substances that can be given to a person and weaken his will to the point where he loses control over himself “the serum of truth.” These means or others are contrary to respect for the dignity and humanity of human beings as a constitutional right.

الكلمات الرئيسية